Gdański port jako brama kolejowa na Europę

Gdański port jako brama kolejowa na Europę

Gdański port jako brama kolejowa na Europę

Port w Gdańsku jako brama kolejowa na Środkową Europę

Transport międzynarodowy składa się z wielu różnych form, najbardziej istotną rolę spełniają w nim ogromne statki kontenerowe transportujące w czasie pojedynczego rejsu nawet do piętnastu tysięcy kontenerów. Za to na samym lądzie rosnące znaczenie zaczyna mieć kolej, w szczególności jako kontynuowanie drogi morzem. Bardzo dobrze wypada pod tym względem gdański port DCT, który w chwili obecnej stał się największym portem w naszym kraju, a symultanicznie coraz bardziej liczącym się węzłem kolejowym, który obsługuje nie tylko Polskę, ale także inne kraje Europy Wschodniej i Środkowej. Już około 20 procent ładunków obsługiwanych przez port dostarczanych jest właśnie przy pomocy kolei i udział ich regularnie wzrasta. Niektórzy szacują powiększenie przewozu za pomocą kolei w przeciągu najbliższej dekady nawet trzy razy, co z całą pewnością będzie wymagało w nadchodzących latach sporych inwestycji w infrastrukturę. Tak naprawdę dużo zaczyna się w tej kwestii dziać, bo zarówno zarządzający miastem jak i portem dostrzegają możliwości, jaki będzie za sobą niósł rozwój sieci kolejowej, i w planach jest jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji w rejonie gdańskiego portu.

Gdański port zmniejszoną ilość kontenerów równoważyć zaczął bowiem odmiennymi grupami towarowymi.Mianowicie będzie tu chodzić o modernizację kolejowej trasy która dochodzi do samego portu i budowę nowego kolejowego mostu na Martwej Wiśle. Ta właśnie inwestycja jest wyceniana na blisko pięćset milionów złotych, ma ona objąć kilkunastokilometrowy fragment trasy kolejowej na którym znajdują się 24 obiekty. Najważniejszym obiektem będzie wspomniany wcześnie most nad Wisłą, dzięki jego przebudowie przepustowość kolejowej linii powiększy się aż sześć razy. Przebudowany most ma mieć ponad 120 metrów długości i 21 wysokości. Dzięki jego umieszczeniu na 8-metrowej wysokości nad powierzchnią rzeki nie powinien powodować żadnego problemu na szlaku żeglugowym na rzece, co ma spore znaczenie jeśli chodzi o rozwój żeglugi śródlądowej. Lecz całość inwestycji obejmuje znacznie więcej, wykonanych zostanie 12 kilometrów nowej trasy kolejowej, uruchomione także zostaną nowoczesne systemy sterujące ruchem kolejowym. Po zakończeniu wszystkich robót możliwości transportowe do Portu Gdańskiego powiększą się znacząco, co najprawdopodobniej będzie miało duży wpływ do jego postępu.

materiały zaczerpnięte z logistykamorska.pl