Spore zainteresowanie zakupem armatora z Singapuru NOL

Spore zainteresowanie zakupem armatora z Singapuru NOL

Kryzys, jaki obecnie panuje na rynku morskiego transportu jest widoczny na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim przyczynił się do sporego obniżenia frachtowych stawek, przez co opłacalność wielu połączeń stanęła pod dużym znakiem zapytania. Oprócz tego przyczynił się do tego, że, że zostało zahamowanych wiele zaczętych inwestycji, w tym jedna z największych transakcji zakupu jeśli chodzi morskich armatorów. Transakcja ta obejmuje zakup firmy z Singapuru zwanej Neptune Orient Lines, która została wystawiona do sprzedaży przez aktualnego jej właściciela. Armator ten rozpoczął swoją działalność w 1968 roku i przez minione kilka dekad zdobył pozycję największej linii kontenerowej w w tym rejonie Azji. To właśnie dzięki działalności tej linii międzynarodową pozycję zyskał także Singapur. Dzięki odpowiednim inwestycjom port ten zdobył status światowego centrum przeładunkowego, i w chwili obecnej jest bardzo ważnym portem w tamtym regionie. Jednak ostatnie lata to duża obniżka rentowności, w tym trudnym okresie NOL zanotowało ponad miliard strat.

Spore zainteresowanie zakupem armatora z Singapuru NOL

Spore zainteresowanie zakupem armatora z Singapuru NOL

Firmą NOL od dość dawna interesuje się bardzo duże konsorcjum z Francji CMA CGM. Przez ten zakup Francuzi chcą wzmocnić trzecią pozycję na światowym rynku kontenerowym i jeszcze lepiej rywalizować z dwoma największymi firmami. Obecnie udziały Francuzów wynoszą 8,9 procenta, zakupienie NOL dałoby dodatkowe 2,7 procenta. CMA CGM złożyło już pierwszą ofertę zakupu, lecz jak twierdzą ludzie z branży raczej nie ma co liczyć na szybkie zamknięcie sprawy. Singapurski przewoźnik wyceniany jest na blisko dwa miliardy dolarów, ale panujący obecnie kryzys nie sprzyja specjalnie inwestycjom w takim wymiarze, a z drugiej strony obecni właściciele nie bardzo się będą chcieli pozbyć firmy za zbyt niską kwotę. Do dnia dzisiejszego obie strony nie skomentowały tych informacji, lecz wiadomo, że negocjacje cały czas trwają i zaszły już dość daleko. Do gry jeszcze wszedł Moeller-Maersk, który także zaczął prowadzić rozmowy z udziałowcami firmy NOL, lecz na dzień dzisiejszy wszystko wskazuje na to, że Francuzi są bliżej dokonania zakupu.