Rozmowy na temat powstania nowego aliasu kontenerowego

Rozmowy na temat powstania nowego aliasu kontenerowego

Rozmowy na temat powstania nowego aliasu kontenerowego

Rozmowy o powstaniu nowego aliasu kontenerowego

Rynek transportu na morzu w dużej mierze jest oparty na współpracy między kilkoma partnerami. Tego typu rozwiązania są rzeczywiście korzystne, w pierwszej kolejności będą pozwalać na znacznie sprawniejsze kontrolowanie kosztów i więcej możliwości negocjacyjnych. Aktualnie najbardziej liczącym się graczem na rynku jest alias 2M, który się składa z MSC oraz Maersk Line. W chwili obecnej 2M posiada kontenerowce o pojemności więcej niż 2 miliony ton, mając pod swoją obsługą kilka największych szlaków ze wschodu na zachód. Nieco w tyle są na liście trzy inne sojusze, czyli CKYHE, G6, i O3, ale na dzień dzisiejszy jeszcze nie zagroziły one liderującej grupie. Największy z tej trójki, to znaczy CKYHE dysponuje aktualnie ładownością dwa miliony ton, pozostałe dwa aliasy jeszcze mniejszą liczbę. Ale wygląda wszystko na to, że już całkiem niedługo na rynku mogą się pojawić znaczne przetasowania w układzie sił, ponieważ są osoby mające plany stworzenia aliasu o jeszcze większym zasięgu. Takie rzeczy w ciągu ostatnich lat niejednokrotnie miały miejsce, więc niewykluczone, że i dzisiaj uda się pomysły zrealizować.

A pomysłem tym jest fuzja jednego z większych armatorów z Chin Cosco z trójką innych firm z branży, czyli OOCL, CMA CGM i Evergreen. Utworzony w ten sposób alias może znacząco zmienić układ sił w branży, w pierwszej kolejności redukując pozycję, jaką posiada obecnie M2. Różne plany tej fuzji są omawiane intensywnie już od miesiąca, i jeśli zostanie wszystko zakończone, to stanie się to jednym z istotniejszych wydarzeń w ciągu ostatnich lat. Obecnie wszyscy potencjalni członkowie są póki co w jakiś innych aliasach, lecz żaden z tych aliasów nie dał jakiejś znaczącej przewagi nad M2. Po pojawieniu się tak potężnego podmiotu obecne sojusze ulegną znacznemu osłabieniu, choć już na dzień dzisiejszy część z nich przeżywała różne trudności. Zresztą tego typu sytuacje to normalne zjawisko na rynku, żaden sojusz nie jest zawierany na wieki i mogą się pojawić okoliczności, jakie po prostu go zakończą. Co będzie w tej sytuacji okaże się zapewne wkrótce, póki co trwają intensywne rozmowy i zapewne w najbliższych tygodniach sytuacja zostanie wyjaśniona.