Skuteczny rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Pełen energii rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla innych portów w Europie

Szybki rozwój portu Gdańskiego znacznym zagrożeniem dla innych europejskich portówOd dwóch lat port w Gdańsku noruje coraz to nowe rekordy pod względem przeładunków, a zmiany te zaskakują wszystkich. Kiedy w połowie lat dziewięćdziesiątych zaczęto przy nim prace, to nikt nawet nie myślał takim stanie rzeczy. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych została zainicjowana idea uruchomienia w Gdańsku prawdziwego terminala kontenerowego, ponieważ już wtedy zauważono bardzo duże możliwości w transporcie morskim. Do wykonania tego projektu wybrano spółkę DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno projektem jak i całościową budową. W 2007 roku w czerwcu obsłużona została pierwsza jednostka, i od tego czasu rozpoczął się bardzo dynamiczny rozwój tego portu. Kluczowym etapem w jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniego obsłużenia kontenerowców płynących z Azji. Dzięki temu port DCT w 2010 roku osiągnął 180 procent wzrostu, stając się dzięki temu jednym z najszybciej rosnących się portów na z całego świata. Taki wzrost wcale się nie skończył, i następne lata także skończyły się dużym sukcesem.

Dalszy z milowych kroków miał miejsce w 2011 roku, kiedy port zaczął obsługiwać największe statki o ładowności ponad 15 tysięcy jednostek. Dzięki temu wstąpił on do elitarnego grona portów głębokowodnych w Europie, co otwierało wiele nowych możliwości, w szczególności biorąc pod uwagę jego świetną lokalizację. Port Gdański leży w tak dobrym miejscu, że obsługuje całą Wschodnią i Środkową Europę, i skwapliwie korzysta z takiej możliwości, rozładowując coraz więcej ładunków które są transportowane przez Morze Bałtyckie. Ostatnie dwa lata to następne wzrosty, co już w chwili obecnej umożliwia konkurowanie z większością portów w tym regionie, między innymi Rotterdamem oraz Hamburgiem. Jak powiedział w ostatnim czasie w wywiadzie wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, władze portu chcą, aby jeszcze bardziej wzmocnić pozycję, i aby tego dokonać planowane są kolejne ważne projekty. Między innymi rozpoczęła się budowa jeszcze jednego kontenerowego terminala, jaki znacząco powinien powiększyć możliwości rozładunkowe i pozwoli na obsługiwanie jeszcze większej ilości statków.