Skomplikowany proces organizacji importu

IMG_20161122_131538

Skomplikowany proces organizacji importu

Oglądając w sklepach zagraniczny towar nie rozmyślamy nad tym, jakie działania podjęto, by mógł znaleźć się na półkach w supermarketach. Tak naprawdę cała logistyka transportu nawet wyjątkowo standardowych rzeczy jak odzież, akcesoria elektroniczne czy nawet produkty pokarmowe, wymaga sporego planowania, zdobycia wielu certyfikatów, odbycia odpraw celnych i wydania mnóstwa pieniędzy. To, co widzimy jako efekt końcowy: zapełnione półki, możliwe jest wyłącznie dzięki wyjątkowo zagmatwanym, wymagającym i niekiedy wielodniowym procesom organizacyjnym.

Skomplikowany proces organizacji importu

Skomplikowany proces organizacji importu

Samo zaplanowanie importu to nie tylko znalezienie zagranicznego sprzedawcy, który zaoferuje towar po niskich stawkach. To nade wszystko wynajęcie doświadczonego spedytora, który przewiezie towar od producenta do kupca. Cała organizacja importu zaczyna się właściwie właśnie w szukaniu najlepszego transportu, który może odbywać się drogą wodną, lądową lub samolotową – ze względu na to, co importujemy, w jakiej liczbie i z jakiego państwa na świecie. To wymagający proces, na który mnóstwo firm nie ma po prostu czasu i zadanie to przekazuje zewnętrznemu wykonawcy. W jego gestii jest wtedy w szczególności przygotowanie takiego transportu, właściwe jego zabezpieczenie, ustalenie drogi i rodzaju przewozu. Często do usług takiej firmy zalicza się również bezpośrednie pośrednictwo pomiędzy kupującym w Polsce a zagranicznym sprzedającym – znalezienie atrakcyjnych ofert, pozyskanie próbek i przesłanie ich do importera w celu potwierdzenia jakości, przystosowanie językowe niezbędnej dokumentacji.
Importer zlecający taką usługę spedytorowi cały czas jednak ponosi karną i cywilną odpowiedzialność za importowany produkt; on też będzie ponosił ewentualne finansowe kary za importowanie zakazanych artykułów. Pod względem logistycznym nie ma w sumie żadnych ograniczeń co do przewożonych towarów: organizacja importu zawsze jest przystosowana do rodzaju importowanych produktów pod względem wyboru trasy, środka transportu i ewentualnych kontroli granicznych.