transport kolejowy wady i zalety

Plusy i minusy transportu kolejowego: Co powinieneś wiedzieć

Transport kolejowy ma pozornie nieograniczony zakres korzyści. Może oferować szybkie, wygodne podróże i zmniejszać zanieczyszczenie powietrza poprzez przemieszczanie ludzi mniejszą liczbą samochodów przy mniejszej emisji dwutlenku węgla. Jednak większe zapotrzebowanie na transport kolejowy wiąże się również z unikalnym zestawem wyzwań. Aby uwolnić te korzyści i naprawdę wykorzystać to, co kolej ma do zaoferowania, konieczne jest zrozumienie zalet i wad tej formy transportu. Niniejszy artykuł przedstawia kilka kluczowych spostrzeżeń na temat tego, co transport kolejowy może zaoferować Twojej firmie – a także potencjalne wady, które należy wziąć pod uwagę przed podjęciem ostatecznej decyzji, czy inwestowanie w ten rodzaj transportu ma sens.

Co to jest transport kolejowy?

Transport kolejowy to przemieszczanie osób i towarów za pomocą specjalnie zaprojektowanego taboru kolejowego po torach, zwykle stałych. Przez pierwsze kilkadziesiąt lat koleje zbudowane dla pasażerów były również wykorzystywane do transportu towarów. Jednakże te dwa środki transportu ewoluowały, aby być bardziej odrębne i uzupełniające się w miarę jak zmieniały się potrzeby ludzi. Chociaż zalety transportu kolejowego są ogromne, należy pamiętać, że istnieją pewne istotne wady, które należy rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji, czy inwestowanie w ten środek transportu ma sens.

Korzyści z transportu kolejowego

Przyjrzyjmy się bliżej zagadnieniu jakim jest transport kolejowy – wady i zalety.

– Szybki czas podróży – kolej może przemieszczać ludzi i ładunki z dużą prędkością, oferując szybki czas podróży ze względu na małą ilość tarcia między pociągiem a torami. Szybkie linie kolejowe mogą osiągać prędkość do 350 km/h. – Mniejsze emisje – Według jednego z badań kolej dużych prędkości wytwarza o około 90% mniej gazów cieplarnianych niż samochody. Dzieje się tak, ponieważ pociągi zużywają mniej paliwa i emitują mniej zanieczyszczeń, zarówno w powietrzu, jak i podczas przetwarzania w porcie kolejowym. 

– Mniejsza liczba wypadków drogowych – linie kolejowe dużych prędkości często biegną po wydzielonych torach, co zmniejsza ryzyko wypadków drogowych i możliwość kolizji samochodów. 

– Mniejsze zanieczyszczenie hałasem – Linie kolejowe dużych prędkości często przebiegają po wydzielonych torach, co zmniejsza ryzyko wypadków drogowych i możliwość kolizji samochodów.

 – Zmniejszone zużycie dróg – Linie kolei dużych prędkości często przebiegają po wydzielonych torach, co zmniejsza ryzyko wypadków drogowych i możliwość kolizji samochodów.

Wady transportu kolejowego

– Koszty wdrożenia – Systemy kolejowe wymagają znacznych inwestycji w początkową budowę, zanim będą mogły generować przychody. 

– Okres rozruchu – Chociaż kraje posiadające sieci szybkich kolei odnotowują rosnącą liczbę pasażerów, usługi te są wciąż stosunkowo nowe. 

– Wysokie koszty początkowe – Inwestycje początkowe wymagane w większości sieci szybkich kolei powodują wysokie początkowe koszty operacyjne, co oznacza, że mogą one nie być szczególnie atrakcyjne dla mniejszych przedsiębiorstw. – Ograniczony wzrost liczby pasażerów 

– Wysokie koszty początkowe, niskie budżety na rozwój i ograniczony wzrost liczby pasażerów w sieciach kolei dużych prędkości oznaczają, że mogą one nie być szczególnie atrakcyjne dla mniejszych przedsiębiorstw. 

– Postrzeganie przez społeczeństwo – Postrzeganie przez społeczeństwo podróży koleją może stanowić przeszkodę, gdy jest ona wprowadzana jako nowy środek transportu. Niska początkowa liczba pasażerów i ryzyko związane z odbiorem społecznym mogą utrudniać przyciąganie inwestycji w systemy kolejowe.

Jakie branże mogłyby najbardziej skorzystać z kolei?

Wzrost zapotrzebowania na usługi kolejowe o większej prędkości oraz wzrost kosztów budowy doprowadziły do rozbudowy sieci szybkich kolei w wielu krajach. Jeśli chodzi o popularność, Japonia i Chiny mają jedne z najbardziej rozbudowanych sieci szybkich kolei na świecie, natomiast w Europie istnieją szybkie trasy łączące główne miasta. Wzrosło również wykorzystanie kolei dużych prędkości w transporcie towarowym. Wynika to z rosnącego popytu na towary w krajach rozwiniętych oraz ze wzrostu kosztów długodystansowego transportu drogowego w krajach rozwijających się. O ile kolej dużych prędkości jest atrakcyjną formą transportu dla tego typu przewozów towarowych, o tyle jest ona mniej odpowiednia do przewozu towarów masowych, takich jak minerały i produkty rolne.